6. Godkjenning av koordinerte planer¶
Obs
Dette avsnittet er kun relevant for organisasjoner og brukere som har godkjenningsansvar for planer.
6.1. Liste planer for godkjenning¶
For brukere med godkjenningsansvar vil man ha en egne lister over planer som ligger klare for godkjennning. Under hovedmenypunktet Godkjenning finner man linker til en liste for nyregistrerte planer klar for forhåndsgodkjenning, og en liste for ferdig koordinerte planer klar for godkjenning og utstedelse av tillatelse til å ligge i grunnen. Ved standard sortering av listene vil planer som venter på godkjenning ligge øverst.

Fig. 6.1 Godkjenning - planlister¶
6.2. Forhåndstillatelse¶
For å gi forhåndstillatelse går man inn på aktuell plan og velger Godkjenning-fanen på planen. Her kan man gi en passende status og en eventuell merknad. Dersom man gir forhåndstillatelsen vil planen bli sendt videre ut på høring til berørte aktører. Se Fig. 6.2.

Fig. 6.2 Forhåndstillatelse¶
6.3. Godkjenning og tillatelse¶
Ved å gå inn på en koordinert plan vil en fane med tittel Godkjenning være synlig over planen. Ved å velge denne fanen vil man komme til skjermbildet for å fatte et vedtak for planen.
Vedtaket gjøres ved å sette en status og evt gi en kommentar. Statusene som kan velges er Godkjent, Avslått og Mangelfull. Selve tillatelsen er delvis forhåndsutfyllt basert på en avtalt mal. Denne kan redigeres etter behov i hver enkelt sak. For planer med flere deltakere vil det være en egen fane pr deltaker, og hver av dem får sitt eget vedtak. Disse må redigeres hver for seg! Endringer gjort i ett vedtak gjenspeiles ikke i de andre! Du kan mellomlagre vedtakene ved å trykke Lagre. Dette godkjenner ikke planen, men lagrer skrivene slik at du kan fortsette på dem senere.
Når tillatelsene er ferdig redigert trykker man Lagre og send svar, som setter ny status på planene og legger vedtakene på planen.
Se Se Fig. 6.3 for beskrivelse av skjermbildet.

Fig. 6.3 Godkjenning - vedtak¶