1. Introduksjon¶
1.1. Bakgrunn og historie¶
Bakgrunn for samarbeidsprosjektet mellom offentlige og private aktører 1 (infrastruktureiere) :
En stadig økende utbredelse av ulike typer infrastruktur2 i bakken har gitt økende problemer med ofte forekommende gravearbeider med tilhørende ulemper, manglende eller mangelfull påvisning, skader og ledningsbrudd, manglende oversikter ved prosjektering og herav vanskeligheter med koordinering av planer mv.
Dette medførte i 2004 dannelsen av : Prosjekt ”Koordinering av gravearbeider i Oslo” som i perioden 2005-2008 har vært støttet av Norges Forskningsråd (NFR) gjennom ”Høykom programmet”.
Den overordnede målsettingen for prosjektet er å redusere/minimalisere gravingen i kommunen - slik at man søker å unngå de ulemper som gjentatte gravinger medfører for naboer, næringsdrivende, publikum og trafikkanter.
Avtale om utvikling av datasystemet ble inngått med Geomatikk AS i juni 2006. Første leveranse kom i november samme år. Systemet var ferdig testet og levert i mai 2007.
I 2007 systemet blitt utvidet med integrasjoner mot saksbehandlingssystemer i Oslo kommune (SUS) og elektronisk søknadsskjema.
I 2009 ble løsningen utvidet til å håndtere flere kommuner, og avtale med Drammen ble inngått.
I 2010 går «Fyrlyktprisen» til Samferdselsetaten i Oslo og Vegdirektoratets ”I veien for andre»2. Fellesløsningen/KGrav er et sentralt element i prosjektet.
I 2011/2012 ble Asker, Bærum og Lørenskog kommune brukere av systemet.
I 2012 Geomatikk IKT starter arbeidet med KGrav 2.0. Den nye versjonen baseres på mer moderne teknologi. Målet er en modernisert og forbedret utgave som etter flere års erfaring og tilbakemeldinger er bedre tilpasset den faktiske bruken av systemet.
I 2013 blir Trondheim kommune bruker av systemet, og blir første bruker av KGrav 2.0.
I april 2013 overføres alle eksisterende kunder og planer over på KGrav 2.0
I november 2017 lanseres KGrav 3, som er en utvidelse for å utstede tillatelse til å ligge i grunnen, ny kartklient samt en mengde små forbedringer
1.2. Nyheter i KGrav 3.0.0¶
KGrav utvidet til å utstede tillatelse til å ligge i grunnen
Planene krever nå forhåndstilsagn fra veiholder før den går ut på høring
Ny kartklient med mulighet for å tegne traseer, kummer og skap.
Aktører som ønsker fellesføring skal også skissere sine traseer i kart
Mulighet for å merke planer i «favorittliste»
Mulighet for egne notater på alle planner
Mulighet for å ha «dialog» mellom planlegger og aktører, og planlegger og godkjenner
1.3. Nyheter i KGrav 2.0.3¶
Mulighet for å gi epost-varsel til planlegger når tilbakemeldingsfristen på egen plan er utløpt.
Forbedret layout på PDF
Mindre feilrettinger
1.4. Nyheter i KGrav 2.0.2¶
KGrav 2.0.2 er en liten utvidelse av versjon 2.0 som inneholder forbedrede muligheter for planlegger til å legge inn egne kommentarer på en plan før den sendes til godkjenning. Et eget kommentarfelt er lagt inn på plan-nivå, og det er mulighet til å gi individuelle kommentarer til hver godkjenning. PDF som generers i systemet er utvidet til også å ta med kommentarer fra planlegger og berørte gateadresser i den grad systemet finner dem automatisk. I tillegg er maler for epost-utsending fra systemet justert for bedre informasjon. Se ellers informasjon vedr. versjon 2.0.
1.5. Nyheter i KGrav 2.0¶
KGrav 2.0 er teknisk sett en total omskriving av hele systemet fra topp til bunn. Alle ledd er modernisert og bedre tilpasset den faktiske bruken av systemet. Samtidig har vi sørget for at all eksisterende informasjon fra KGrav 1.0 blir ivaretatt. Faktisk byr KGrav 2.0 på muligheter som gir bedre tilgang på informasjon i de gamle planene.
Systemet bruker nå i stor grad åpne og veletablerte standarder på alle områder, og er laget for å være enklere å utvide med ny funksjonalitet.
Brukere av gamle KGrav 1.0 kan glede seg over en rekke forbedringer:
Nye kart. Både kartografi og teknologi er forbedret
Bedre utskriftsfunksjonalitet
Enklere og mer moderne brukergrensesnitt
Lettere tilgang til planer i egen organisasjon
Systemet tar automatisk vare på utkastene dine i egen liste
Lettere bytte mellom firma og kommuner for de som opererer i flere kommuner
Mulighet for å se tidligere versjoner av planer
PDF-representasjon av planen er forbedret og kan lages ved behov
Lettere tilgang til kontaktinformasjon hos andre brukere
Mulighet for å redigere egen profil
Mulighet for å redigere informasjon om egen organisasjon
Mange nye og smarte funksjoner som har vært savnet i gamle KGrav
Målet har vært å konstruere KGrav på en måte som gjør at eksisterende brukere kjenner seg godt igjen, men samtidig finner systemet mer intuitivt og brukervennlig.
1.6. Tilgang til systemet¶
Systemet er web-basert og brukes via en nettleser. Adressen til systemet er:
Betingelser:
Organisasjonen som en arbeider i, eller som en skal arbeide for må være registrert i administrasjonsdatabasen i systemet, og følgelig ha en avtale med Geomatikk AS om bruk av systemet. Brukernavn og passord må være opprettet for bruker i samme database, og en RSA-nøkkel må være kvittert ut mot legitimering og underskift.
Brukere bestilles på eget skjema.
1.7. Brukerstøtte og feilmeldinger¶
Problemer og feil kan meldes til support hos Geomatikk AS på support@geomatikk.no eller telefon 810 33 400.
Footnotes
- 1
Organisasjon som har ledninger/infrastruktur. Dette er både offentlige og private organisasjoner.
- 2
http://www.statens-dataforum.no/index.php?option=com_content&task=view&id=84&Itemid=72